Hey Happiness, waar wordt jij gelukkig van?

Lekker met jou rondfietsen en genieten!

Op de fiets heb je de hele dag tijd om rond te kijken en leef je in het nu. Het wordt rustig in je hoofd en je hoeft je alléén bezig te houden met de dag van vandaag. Waar fietsen we naar toe, waar is de volgende camping en wat eten we vandaag. Daarna begint weer een nieuwe dag en start er weer een nieuw avontuur. Lekker overzichtelijk!

“Freedom”

“Freedom” zo heet de fiets van Mieke. Rijdt super lekker en alles wat we nodig hebben kan mee. Het geeft een enorme vrijheid. Een simpel leven met een soepele fiets. Onderweg kom je altijd leuke mensen tegen en is er altijd wat te zien of te beleven. Vaak zijn het de kleine dingen die het doen 😉.

En jij Freedom, wat maakt jou zo happy?

Lekker ontspannend rond peddelen en genieten van de omgeving!

Freedom is een Koga Signature E-worldtraveller fiets, bouwjaar 2022, in kleur grijsblauw (RAL 5008, in logo de linker fiets) met Bosch performance aandrijfmotor met Bosch batterij 500W en Rohloff 14 versnellingsnaaf en aandrijfriem. Verder is de fiets voorzien van Brooks C19 kunstleder zadel en dat is een super comfortabel. De Kiox prestatieteller geeft precies aan hoeveel power er nog in de batterij zit en welke afstand nog gereden kan worden met de instellingen van dat moment. Het heeft een gecombineerd pedaal met SPD sluiting aan één zijde. De brede Schwalbe Marathon banden dempen heel goed waardoor er geen schokdempers en dergelijke nodig zijn aan de voorzijde van de fiets, dat houdt het stabiel maar comfortabel. Het stuur kan niet omklappen met tassen omdat het maximaal 90 graden links en rechts kan uitslaan. Deze Koga schakelt elektrisch en op display wordt de versnelling weergegeven, hierdoor is geen standaard aan de voorzijde nodig. Bij stilstand schakelt deze automatisch terug naar de vooraf ingestelde 8ste versnelling. In combinatie met de rode Classic Ortlieb tassen en rode Ortlieb pakzak is het een plaatje.   

“Happiness”

“Happiness” dat is de fiets van Ingeborg. Van fietsen wordt je altijd blij. In en door de natuur fietsen naar mooie bestemmingen geeft het leven kleur. Het kost energie, maar daar krijg je nog meer energie voor terug. De Koga signature E-Worldtraveller fietsen zijn via een keuzemenu samengesteld en als bonus mag je de fiets zelf “signeren” met een naam of motto die op het frame wordt aangebracht. Happiness heeft dezelfde specificaties, alleen in een andere kleur gespoten, namelijk staalblauw RAL 5011 en dat past weer mooi bij de grijze Classic Ortlieb tassen met zwarte Ortlieb pakzak. Voordeel we vergissen ons minder vaak met het pakken van de “verkeerde” fiets.

Route 2023 Oostenrijk en Slovenië

Met de auto zijn wij naar St Michael im Lungau gereden om daar de auto achter te laten. Na eerst de bron te hebben bezocht van de Muhr, zijn we daarna aan de Radtour begonnen. Het weer was goed en zelfs redelijk heet, maar bergaf schoot het lekker op. De route loopt door Graz, de hoofdstad van Steiermark. Leuke plaats om een dagje te bekijken met mooie oude gebouwen in de binnenstad en gezellige terrasjes. Langzaam aan werd het weer wat grilliger met onweersbuien, waardoor onderweg een aantal malen geknakte bomen de wegen belemmerde en de brandweer zich moest inspannen om alle fietspaden vrij te maken.

hangbrug

En ineens, in the middle of nowhere, moet je over deze hangbrug, in het zuiden van Steiermark. Maak je toch even de leukste foto van dit jaar.

Met als gevolg veel omgewaaide bomen. We hebben er een paar keer voor om moeten fietsen, omdat de wegen geblokkeerd waren en de brandweer aan het zagen was. Met name in het zuiden bij Bad Regensburg was het flink te keer gegaan. Onze tent heeft wat dat betreft deze omstandigheden goed doorstaan. We hebben alles drooggehouden zonder al te veel stress. En door Slovenie was ook mooi. Eigenlijk vergelijkbaar met Oostenrijk met vriendelijke mensen. Even een ijsje gegeten op een plein in Maribor op een rustige zondag. Daarna hadden we een mooie route langs de Drau weer terug richting Oostenrijk. Onderweg een Lunch (buffetje) genuttigd voor een tientje en weer door. Heerlijk!

Na een paar lekkere dagen in Slovenië zijn we weer terug in Oostenrijk in het Lavanttal. Op een kleine camping bij een zwembad nemen we een duik als de tent weer staat. Maar aan het eind van de middag slaat weer om en begint het te waaien en hevig te regenen. De tent doorstaat het goed. We gaan verder richting Eberndorf en daar gebeurt ’s middag weer hetzelfde. Het weer slaat snel op en nu gaat het echt een uur lang heel heftig tekeer. We zoeken een onderkomen in het centrale gebouw en zien het buiten veranderen in een waterballet. ’s avonds maar in het restaurant een lekkere snitszel gegeten. De volgende dag hebben even een rustdag genoten en de alles laten drogen. Wel nog even een rondje gefietst lang het ietwat oubollige Klopeinersee.

Daarna weer vertrokken richting Villach en omdat de weersverwachtingen nog niet lekker was pension Ingeborg aangedaan. Daar nog even snel wat boodschapjes gedaan en een blik geworpen op de Faakersee. De volgende dag hebben we even gas gegeven en aangekomen in Millstatt aan de Millstattersee. Hier blijven we een paar dagen staan. We fietsen zonder bepakking via de Katzberg naar St. Michael in Lungau om de auto weer op te halen. Daarmee rijden we terug naar de tent en gaan dan toch maar in te pakken vanwege de regen. Maar ondanks de regen in de laatste week hebben we een hele mooie ronde gemaakt waar we nog lang met plezier aan terug denken.

Zwitserland – Italie 2024

Elk jaar willen we een fietsvakantie uitstippelen van 3 weken. Dit jaar bedacht dat we eens een keer in Zwitserland willen fietsen. Aanvankelijk hadden we een heroïsche route over de Gotthardpass bedacht, maar dat bleek toch gaandeweg een beetje overmoedig. Hoewel het fietsen goed verliep waren we toch niet goed voorbereid voor deze steile klim. Maar goed, we hebben een leuke route gedaan en hieronder een kort verslag van ons avontuur van 2024.

De laatste week van juni zijn we afgereisd naar de eerst camping waar we gaan beginnen. We hebben vooraf gebeld of onze auto voor ruim 2 weken mocht blijven staan op de parkeerplaats en dat was geen probleem. De gehele weg was het regenachtig en bij aankomst ook nog. De beheerster wilde ons wel de groepsaccommodatie in praten want dat zou dan droog zijn en beter dan een tent, maar nadat wij het bekeken hadden ging onze voorkeur toch uit naar ons eigen tent. En gelukkig werd het ’s avonds tegen 20.00 uur droog. Huppakee, snel de tent geinstalleerd en in de warme gezellig woonkeuken gezeten en een spelletje gedaan. Volgende dag zag het weer er al beter uit en konden we ons voorbereiden op de fietstocht en even de omgeving bekijken. Vanaf de camping zag je in verte de Eiger en Jungfrau al liggen. Die kant gaan we op. De camping was gemoedelijk en leuk en het bier was er voor Zwitserse begrippen niet al te duur.