Al zo vaak beelden gezien van Zwitserland, maar nog nooit geweest met de fiets. Plus er was nog een wens om een keer te gaan kijken naar de camping aan het Lago waar Ingeborg vroeger (in de 80’s) was geweest en waar ze goede herrinneringen aan heeft. Dus dit jaar hebben we dit gecombineerd tot een fietsroute, met het idee dat we met de elektrische bike nu ook wel over de Gotthardpass zouden kunnen fietsen… (LOL).

Met de auto naar Zwitserland

Vanochtend vertrokken om 07:00 uur de reis verliep goed. Tegen de klok van 13:30 uur onderweg een warme maaltijd genuttigd. De laatste kilometers zijn in zicht. Tijdens de rit veel regen gehad met name het laatste stuk. Bij de grens met Duitsland en Zwitserland enige oponthoud gehad. De laatste kilometers was flink klimmen, dat wordt nog wat met de fiets. Aangekomen op de camping werden we verwelkomd door Esther. Het regende behoorlijk en zij had een paraplu ☂️, wij niet dus de rondleiding over de camping duurde voor ons nog iets te lang. Wij konden ook kiezen op een grote slaapzaal te slapen, de kosten hiervan zij aanzienlijk goedkoper dan een tent. Toch besloten onze tent op te zetten, daar voelen wij ons op ons gemak, bovendien heb je alles bij de hand. De slaapzaal zat op de bovenverdieping van het clubhuis, Nu de camping, de vaste leden zijn super aardig, soms moeite om ze te verstaan. Een aardige camping voor een camper en of tent, aanrijden is wel een beetje lastig maar te doen. Hier wil je met een caravan niet staan. Er is van alles te koop op de camping van eigen gemaakte maaltijden tot diepvries broodjes en een hele koelkast gevuld met drank en ijs. Morgen blijven we ook nog hier en maandag begint onze fietstocht. Trouwens de auto mag hier gratis blijven staan. Dat is super fijn Genieten van het uitzicht op de Eicher, Mönch en de Jungfrau. Goed kijken naar de foto. Zit je lekker in het clubhuis een biertje te drinken krijgen wij een nagerecht aangeboden, dat laten wij natuurlijk niet staan. Zo buikje en kontje vol zo naar bed, het is al na tienen.

Auenstein – Sursee

Vanochtend rustig alles ingepakt en rond de klok van half elf vertrokken. Vandaag wordt het een kleine etappe, even weer wennen in het zadel zitten. Onderweg kwamen we aardbeien tegen, zelf plukken. Hup wij het weiland in, een bakje mee en plukken maar. Dat viel tegen om de meter zat maar één aardbei en de meesten zagen er ook niet erg fris uit. Dus de vier die we geplukt hadden opgegeten en weer door gefietst. Onderweg doemde er zo af en toe een weiland op vol met rode en groene kroppen sla of je kon kiezen voor prei. Nee niets meegenomen. De route liep veelal langs een klein beekje, op een gegeven moment zagen wij een rode wouw, dit keer wel foto’s gemaakt, alhoewel het rode gedeelte is niet te zien op de foto. Maar wel prachtig om te zien hoe groot z’n vogel is. En op eens voelde het als of wij in Toscane waren, we zagen mooie cipressen, voorbij de bomen viel het toch tegen, we zagen gewoon bruine bonte koeien in een landbouwgebied. We kwamen al vroeg op de camping aan, receptie was open vanaf vijf uur. Dus wij zoeken zelf wel een plekje uit. Helemaal goed een leuk plekje gevonden, net naast de tent staat een soort open woonkamer met een lekkere bank, stopcontact naast je, precies iets voor ons. De eigenaar vond het prima. De camping is meer een doorreis camping en voor tent kampeerders zoals wij ideaal. Een gaspit, koelkast is aanwezig en de douches zijn prima. De Aldi en of Lidl ligt ongeveer op 1,5 km van de camping, ook super handig voor een fietser.

Sursee – Buochs

Vanochtend bij het ontbijtje een zacht gekookt eitje gehad daar hadden wij echt zin in. Nadat de woonkamer opgeruimd was konden wij toch een half uur eerder vertrekken dan gisteren. Onderweg moesten wij bij Emmen ja je leest het goed wachten bij een overgang in verband met het landen van straaljagers de FA18. De landingsbaan lag voor een gedeelte aan deze weg. Niet 1 maar een stuk of 6 van die lawaai makers gespot. De route liep vandaag door Luzern en dus hebben wij foto’s gemaakt van de beroemde overdekte houten brug. Hier hebben wij onze koffie gedronken en een boterham met kaas gegeten. Bij de Lidl kun je een hele grote beker koffie krijgen voor 1 franc ongeveer 1 euro, heb je een eigen beker bij je dan krijg je een halve franc terug, dat is nog eens aardig van die Zwitsers.

Op het moment van schrijven zitten wij in ons tentje in verband met de regen en kijken het Nederlands Elftal op onze telefoon. Een kleine salade gegeten en straks adventure food zodra het droog is. Toevalligerwijs had ik een app gedownload van cycling in Switserland. Ik ontdekte dat de route van morgen niet fietsend afgelegd kan worden daar zij hier aan het werk zijn. Dommerds dat wij zijn, dit hadden wij in maart al kunnen zien, als we deze app hadden geopend. We kunnen volgens een schema met een bus. Nu is het slecht weer, de komende 2 dagen is er ook niet veel zon en op dit gedeelte van de route zijn er geen campings aanwezig. Bovendien zijn wij niet getraind en te zwaar beladen om over de Gotthardpas te fietsen dus we besluiten om in Brunnen de trein te pakken door de Gotthard tot aan Airolo of misschien wel tot Bellinzona en vandaar uit naar het Lago Maggiore te fietsen.

Buochs – Cugnasco

Vanochtend voor tienen vertrokken en nog geen 2 minuten onderweg kregen wij een vliegshow te zien. De camping lag vlakbij een klein vliegveldje. Na twee loopings gezien te hebben toch een filmpje gemaakt. We waren al snel bij de ferry/pond die ons naar de overkant bracht. Van daaruit was het nog maar 9 kilometer fietsen naar Brunnen aldaar hebben wij de trein toch naar Bellinzona genomen. Dus door de Gotthardtunnel in 11 minuten. Na aankomst in Bellinzona zijn wij 12 kilometer verder gefietst en aangekomen op Asci Award winnaar van 2024 Camping Riarena. De camping ligt ongeveer 9 kilometer voor Locarno. Daar willen wij morgen lekker rondslenteren over de lokale markt. Eenmaal aangekomen op de camping begon het te regenen. Even gewacht met tent opzetten, eerst een potje tafeltennis 🏓 gespeeld en vervolgens de tent opgezet. Daarna heel lekker gegeten in het restaurant op de camping, alle pizza’s voor 10 franc 🤗.

Vanochtend voor ons doen vroeg vertrokken namelijk om 09:00 uur. Ongeveer om 10:29 uur waren wij bij de grens met Italië. Een eindje verder doemde Cannobio op. Een zeer liefelijk dorpje en het heeft een leuke boulevard en hier ergens onze eerste Italiaanse koffie gedronken. De weg verder gevolgd langs het Lago Maggiore. Ruim 40 jaar geleden was ik Ingeborg hier ook. Destijds heette de camping Sasso. De camping bestaat niet meer. Het is nu een soort zeilvereniging Spinnaker Blu. Het heeft nu een bistro met een half open terras. Het openbaar toegankelijk strandje bestaat nog steeds, zie de foto’s s, eerst van ruim 40 jaar geleden en van vandaag. Wij hebben hier een lekkere kleine maaltijd gegeten, alles huis gemaakt. De buikjes waren goed gevuld en wij konden onze trip voortzetten. In Intra Verbania evev de Lidl bezocht voor boodschappen. Het werd een eenvoudig menu, soep met brood en als afsluiter een Adventure food zak. Een camping zoeken was nog niet eenvoudig, zoveel keus. Wij hebben besloten om 1 nacht op Camping Lido Toce te verblijven. Morgen fietsen we naar het zuidelijkste deel van het meer.

Verbania – Castelletto

Deze ochtend zaten we al om kwart voor negen op de fiets. Onderweg een terrasje gepakt in Stresa en lekkere koffie gedronken. Hier waren langs de boulevard vele oude hotels van allure aanwezig. Het was opvallend hoeveel Italianen op zaterdagochtend fietsen, wel meer mannen dan vrouwen, maar allemaal even vriendelijk. Wij kregen onderweg regelmatig soort complimentjes. Wij hadden van te voren wel een beetje angst om langs het Lago Maggiore te fietsen in verband met de drukke en smalle weg. Echt het is geweldig om hier te fietsen, ze zijn het hier gewend. Geen vervelende bestuursers of getoeter niets van dat alles, een enkele uitzondering naar gelaten. We zijn aangekomen in Castelletto sopra Ticino, helemaal in het zuiden aan het Lago. Hier blijven wij de komende week. Het weer is hier goed, in ieder geval beter dan in Zwitserland met name in Zurich waar wij ook nog naar toe willen. Bovendien komen ook vrienden van ons hier naar toe. De komende dagen willen wij ons vermaken met een fietstocht naar Varese (zonder bepakking) Ook willen wij een dagje met de trein naar Milaan. Vandaag en morgen kans op een buitje, dus morgen doen wij niets. Vanavond zijn wij wezen uiteten bij een Indiaas restaurant, sorry hier zijn geen foto’s van.

Dagtocht Milaan

Vanochtend naar het station gefietst, het was even zoeken maar net op tijd de trein naar Milaan gehaald. Rond de klok van half elf zijn we aangekomen. Direct een ticket gekocht voor de hop on hop off bus. Achteraf gezien hadden wij beter de metro kunnen pakken. Vele voordelen je bent goedkoper uit en je hebt geen last van het overige verkeer en je hoeft minder lang te wachten op de volgende metro. Bij de Duomo uitgestapt en deze van buiten bekeken. De chique winkelstraat bezocht. Geen klandizie in de winkels gezien. Het duurste artikel dat ik gezien heb was € 13.000,- voor een houten beer. Tja het is wel kunst. Gezien de prijzen geen wonder. Wij zijnwel een groot warenhuis in gegaan, een soort Bijenkorf. Het had wel 9 verdiepingen oh ja ook nog 1 naar beneden. Dit is ons record, zelfs KADEWE in Berlijn had er minder. De stad Milaan viel ons op zich tegen, wij hadden gehoopt op meer piazza’s met leuke restaurantjes en terrasjes waar je echt Italiaans kon eten, dan is Rome veel leuker. Uiteindelijk een pizza gegeten in de buurt van het station. Nu in de trein terug naar de camping aan het Lago Maggiore.

Varese dagtochtje 60 km

Een fietstocht van 60 kilometer naar Varese stond op het programma voor vandaag. De tocht via de app Komoot laten samenstellen. Echt ongelofelijk hoe het kan, een prachtige route met fietspaden tot zand- en grindpaden. Mooie omgeving met af en toe een klimmetje. Uiteindelijk fiets je wel vele kilometers meer dan via de gewone weg. Vooral het laatste stukje was wel 15%, gelukkig hebben we een E-Bike. In Varese een leuk Italiaans restaurant bezocht en goed gegeten. Dus vanavond wordt er niet gekookt. Mieke wil graag het Nederlands Eftal zien voetballen. Ik heb mij bezig gehouden met de was. Na de winst van Nederland tegen Roemenië snel even boodschappen gehaald. Vanaf de camping is het maar 2 minuten fietsen. Op de terugweg was het iets gaan miezeren. De buurvrouwen (van de witte stoelen) hadden onze stoelen en picknickkleed binnen gehaald. Omdat het iets regende zijn wij tegenover hen gaan zitten op de veranda, dit huisje staat toch leeg. Ondertussen hier ook de was maar veen opgehangen.

Kamperen Castalletto

Gisteren woensdag 3 juli niets bijzonders meegemaakt. Zijn naar het dorpje Arona gefietst. Dit keer scheen de zon niet. De laatste keer dat wij daar waren was afgelopen zaterdagmorgen. Toen scheen de zon en was het er drukker waardoor het er gezelliger uitzag. Vandaag 4 juli wordt een bijzondere dag, een van onze vrienden arriveren hier op de camping. Zij weten niet dat wij er zijn, alleen dat wij ook aan het Lago Maggiore zijn. We zouden elkaar onderweg ergens ontmoeten. Door onze route wijziging en het mooie weer hier zijn wij hier naar toe gegaan. Koffie drinken op een terrasje in Sesto Calende in de provincie Lombardije en hierna doorgefietst naar ons dorpje waar de camping onder valt Castalletto sopra Ticinio in de provincie Piemonte. Via whatsapp bericht ontvangen van vrienden dat zij ongeveer om 18:30 uur arriveren op de camping. Ze hadden een tussenstop gemaakt in Monaco. Wij hebben een paar flessen bier/wijn en een taart gekocht en in hun koelkast gezet met een briefje erbij. Om 20:30 waren wij bij hen op de koffie met taart. De hele avond bijgepraat onder het genot van een hapje en drankje het was supergezellig.

Castalletto – Maccagno

Vanochtend rond kwart over negen vertrokken wij van de camping nadat wij uitgezwaaid werden door onze vrienden. Na ongeveer 11 km kwam Mieke er achter dat haar achterband wel erg plat was. Dus fiets op de kop, lucht en binnenband eruit. Konden geen gaatje vinden dan wel horen. Band weer opgepompt en weer door gefietst. De route aan de andere kant van het Lago Maggiore is meer op en af. Het is goed te doen en af en toe even op de eco stand gezet. Onderweg in Laveno koffie gedronken. Vanaf hier gaat een ferry naar Verbania-Intra. Vroeger zag ik deze ferry wel eens varen vanaf onze camping die aan de overkant ligt. Een eindje verder op lag de camping nu een zeilvereniging SpinnakerBlu. De route langs deze zijde van het Lago is veel rustiger, minder toeristen, eigenlijk zijn wij geen camper o.i.d. tegengekomen. Net voor Luingo begon het heel iets te regenen. In de motregen de tent opgezet en even later koffie gedronken. Later in de middag boodschappen gehaald en goed en wel terug begon het alweer te regenen met onweer in de verte. Zitten nu droog op het terras en hebben een patatje besteld en kijken voetbal Eng-Sui stand 1-1. De etappe van vandaag was 52 kilometer.

Maccagno naar Bellinzona en Zug

Wat een nacht hebben wij meegemaakt. Alles dan ook bijna alles was nat. Niet van de regen boven onze tent, maar van de vele regen dat niet snel genoeg op werd genomen in de grond. Gelukkig hebben we de slaapzakken droog kunnen houden, de matjes en hoeslakens waren goed nat. Om 06:10 uur opgestaan het regende eventjes niet. Alles uit de tent en deze op een overdekt terras gezet. Gelukkig hadden wij de grote achtertassen nog aan de fiets hangen, alles (kleding, schoenen en jassen) zijn droog gebleven. Ondertussen koffie gezet, de tent was dan ook zeik nat en deze zo ingepakt. Wachten tot 08:00 uur en toen ontbeten en om 08:45 uur zaten wij in de stromende regen op de fiets. Normaliter gebruiken wij de eco ondersteuning mondjes maat maar deze 37 kilometer durende tocht continu op eco stand gehad. Dat schiet tenminste een beetje op. Ongeveer 10:45 uur op station Bellinzona aangekomen. Ons omgekleed en ons voorzien van droge fietskleding, op de sokken en schoenen na, deze gaan straks weer aan. We lopen nu op teenslippers. Lekker een bak koffie gehaald en nu wachten wij op de trein van 12:17 uur die ons door de Gotthard voert en als eindbestemming voor ons Zug heeft. Waar wij dan overnachten is even de vraag, in ieder geval niet in onze ⛺️. Het was weer passen en meten in de trein als je eenmaal veel bagage bij je hebt. Jammer genoeg mijn Fidlock bidon verloren tijdens het instappen in de trein. Aangekomen in Zug zagen wij een McDonalds dichtbij het station. Hier een bakkie gedaan en even gebeld met de NFN camping in Hinterlegg, dit lag ongeveer 15 km vanaf het station. Helaas camping is momenteel niet beschikbaar voor campinggasten alleen voor eigen leden. Dus er zat niks anders op een overnachtingsadres te zoeken en zoals eerder al gezegd niet in mijn eigen tent. Uiteindelijk een hotelkamer in een Ibis hotel geboekt. Een voordeel is dat je een TV op de kamer hebt. En toevallig live de Formule 1 en de Tour de France kunnen kijken.

Zug – Auenstein

Vanochtend heerlijk laat wakker geworden en ontbeten op de kamer, ja het blijft Zwitserland dus op de kleintjes letten. De meeste natte kleding was al weer droog. Om 10:40 uur vertrokken voor de laatste etappe 53 km naar de camping Helios in Auenstein waar ook onze auto geparkeerd staat. Een route door Google laten uitstippelen en dit was een fantastische route. Onderweg lekker glooiende wegen waardoor wij af en toe de eco en tour stand gebruikte. Op eens kom je een veld tegen met allemaal ooievaars, heel bijzonder. Op een gegeven moment zagen wij een gebouw staan met daarop een bord met vermelding van allerlei dure sportmerken staan. Bij navraag bleek dat dit bedrijf de goederen distribueert naar de winkels, zeg maar een soort van importeur. Jammer ik had gehoopt dat hij mijn hardshell jas kon maken, de zoom laat los, heeft te veel geleden van de regen 😂. Tegen half twee lag er een Kebab zaak op de route. Je raad het al, hier een döner gekocht en heerlijk van genoten. Rond half drie waren wij aangekomen op de camping en eerst de natte tent opgezet zodat deze kon drogen. Ondertussen heerlijk gezwommen in het immens grote zwembad, voor een naturistencamping zeer groot. Als maaltijd een Adventure Food zak genuttigd, dit stond gisteren ook op het menu. Voor vanavond geen voetbal en Tour de France op tv dus gaan wij maar eens bestuderen wat er allemaal te doen is in Zürich, daar willen wij morgen naar toe.

Dagtocht Zürich

Op deze camping liggen diepvriesbroodjes in de diepvriezer die je kunt afbakken in de oven. Deze en een magnetron zijn in beschikbaar in de 2 kleine keukentjes voor campinggasten. Na het ontbijt de fietsen op de auto gemonteerd. Zürich ligt ongeveer 40 kilometer vanaf de camping. Om te fietsen met 31 graden naar Zürich visa versa leek ons iets te veel van het goede. Mieke heeft een goedkope parkeerplaats gevonden in Alstetten, ongeveer 5 km van Zürich. Aangekomen bij de parkeergarage zagen wij dat deze vol stond. De naast gelegen garage daarvan van was de roldeur open (deze werd gerepareerd) dus wij naar binnen gereden. Plek genoeg, sommige waren bestemd voor personeel van General Motors. Geen automaat of iets dergelijks gezien. Oke dat zien we straks wel. Ondanks dat het dinsdag was vond ik het behoorlijk druk in Zürich. Het fietsen is goed te doen, het blijft natuurlijk wel opletten. Als eerste naar de beroemde Bahnhofstrasse gefietst. Daar zitten alle dure winkels met eigen portier. Je zult daar de hele dag moeten staan 😅. Maar goed hierna de oude binnenstad bezocht. Ook dit was mooi om gezien te hebben, het heeft wel iets weg van Wenen. De lunch hebben wij ergens genoten in de buurt van een Arc’teryx winkel. Ik wilde informeren over het laten maken van een jas. Gezien het feit dat de jas al oud is meer dan 8 jaar valt dit niet meer onder de garantie. Dus thuis de zoom laten doorstikken, niet meer helemaal waterdicht maar toch nog functioneel. Mieke heeft een nieuw t-shirt gekocht mint groen van kleur. Zie foto morgen tijdens onze terugreis. Vlakbij de parkeergarage zat een Aldi, daar even boodschappen gehaald. De Aldi en de Lidl zijn enigszins nog te betalen. Reken op ongeveer 30% meer dan in Nederland. Eenmaal aangekomen op de camping heerlijk gezwommen en nu is het weer tijd voor een 🍺.

Terug naar huis

Vannacht weer regen gehad, de tent is dus weer nat ingepakt. De meeste tassen hadden wij al in de auto gepakt, daardoor waren wij vanochtend snel klaar. Om 07:22 uur weggereden vanaf de camping en volgens Google Maps zouden wij dan om 15:47 uur thuis moeten zijn, we zullen zien. Om 15:13 uur weer heelhuids thuis.